الخميس، 24 يناير 2019

«المهم حبك عايش في قلبي» «انا ام الشهداء» «بقلم جابر عبدالقادر»

«المهم حبك عايش في قلبي»
«انا ام الشهداء» 
«بقلم جابر عبدالقادر»
==================================
الام بكت علي اولاده وقالت ابني جاء له سن الجيش وليس لي غير اولادي الكبير هو ذراعي وهو الذي يشتغل عليه وعلي اخواته اعمل ايه اقول لمين ليس لي حد كبير يبعده عن الجيش في شباب من سن ابني ==================================
لم يدخله ولا دوال علشان عندهم حد كبير في البلد وممكن يبعده أولادهم ولكن حين سمعت في التلفاز بأن الشهيد عايش هو في الجنه ويأخذ معه أهله وهو اسمه موجود علي طول في سجل الشهداء قالت
==================================
لا ابني واولادي يكونوا في الجيش أموت من الجوع وابني يحمي أرضي وعرضي تعالوه يا اجمل ثمره لي في الحياه مليش غيركم ومفيش حد من الأقارب وانا سيده كبيره وعندي أمراض يمكن لا اكمل معكم الحياه ==================================
لكن حياتي ليس أغلي من الوطن علشان عارفه من زمان بلدي في عيون الارهاب والأعداء سمعت بأان الشهيد الذي يموت في سبيل أرضه عايش يكون في الجنه ويدخل معه أهله وانتم شباب ليس لكم اخت
==================================
انتم خمسه واشكركم يدخل الجيش عهد عليكم انتم يا ثمره الفؤاد الكل يكون في الجيش ولا تخافوا من اي جبان ولا إرهاب عيونكم علي أرضكم وعرضكم وتكونه مع الضعيف احمي بلدكم علشان هي أغلي
==================================
من الحياه هي كله الحياه الذي عاوز الحياه عيونهم علي أرضهم لو انتهت حياتي أكتبه علي قبري ام الشهداء علشان انتم تكونوا شهداء ولا أحد يهرب من الخدمه وقبل السن ادخلهم الجيش والشرطة يتعلمه
==================================
البطوله وتكونوا أول الشهداء انا عارفه بأنكم لم يأتي لكم السن لكن أخوكم في الجيش انت بكره ادخلك الشرطه هم يعلمكم في مدارسهم وانت ادخلك البحريه كفايه عليه الصغار وحين يكون جاء سنهم ممكن
==================================
ادخلهم الجيش ولو لا أقدر اكمل حياتي انتم داخلهم الجيش علشان نكون معا في جنه الرحمن زي اليوم في الحياه مع السلامه يا ثمره الفؤاد والحياه ولا تنسي أكتبها علي قبري ام الشهداء وتحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر
==================================
«بقلم جابر عبدالقادر»

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

رواية شيخ الجبال أبو ملحم للكاتب والروائي السوري أحمد علي بيطار

 رواية شيخ الجبال أبو ملحم للكاتب والروائي السوري أحمد علي بيطار